
Jakie są rodzaje sportów motorowych?
Data publikacji: 2024-11-18 21:46:04 | ID: 6584bfb1a0625 |
Sporty motorowe, a inaczej motorsport to rozrywka dla fanów wielkich prędkości, ryku silników i zapachu spalin. Występuje wiele ich rodzajów i róznią się typem pojazdów, wielkością silników, przepisami, wymaganiami dotyczącymi kierowców i szeregiem innych czynników. Dzięki temu każdy entuzjasta motoryzacji znajdzie coś, co go zainteresuje, a może i nawet spróbuje swoich sił na prawdziwym torze, gdyż nie jest to takie trudne jak się wydaje.
Wystarczy odpowiedni samochód, lub wypożyczenie takowego, trochę determinacji i poświęcenie czasu, by być coraz lepszym kierowcą. Zarówno oglądanie sportów motorowych, jak i uczestniczenie w takowych wydarzeń to niesamowicie ciekawa rozrywka
Królowa sportów motorowych – Formuła 1
Na start zaczniemy od najszybszej, najdroższej i wiele takich naj można by wymienić dyscypliny. Formuła 1 to seria wyścigowa, która istnieje od 1950 roku, czyli w tym roku trwa już jej 72 sezon. O tytuł rywalizują tu kierowcy, a, także zespoły, a jeden sezon składa się z od kilkunastu do dwudziestu paru wyścigów. Wszystkie punkty do obu kwalifikacji zdobywane są w niedziele podczas wyścigu zwanego Grand Prix, czyli po francusku głównej nagrody.
Tam punkty zdobywa się za pierwsze dziesięć miejsc, a aktualnie ściga się dwudziestu kierowców w dziesięciu zespołach, a każdy z nich wystawia dwa samochody. Największy prestiż naturalnie przypada na zdobywców miejsc na podium, gdyż mogą oni odebrać specjalnie trofeum, a, także celebrować wyścig oblewając się szampanem, lub jak w tym roku winem musującym. Niegdyś zwycięzca wyścigu otrzymywał, także ogromny wieniec laurowy, lecz z tej tradycji zrezygnowano już kilkadziesiąt lat temu.
Jakie samochody ścigają się w Formule 1? Sensem tej dyscypliny jest zbudowanie jak najlepszego samochodu w ramach przepisów. Niegdys były one bardziej rozluźnione i pojawiały się na przykład bolidy z sześcioma, a nie czterema kołami, czy wielkości i pojemności, a, także sposoby doładowania silników różniły się w zależności od producenta.
Teraz jest to bardziej uregulowane i każdy zespół musi spełnić wymagania dotyczące wymiarów, masy i tym podobnych. Podobnie jest z silnikami. Każdy producent silników musi wyprodukować turbodoładowaną hybrydową jednostkę o pojemności 1.6 litra w układzie V6. Ponadto musi ona składać się z sześciu wyszczególnionych komponentów, a parametry turbosprężarki muszą mieścić się w określonych ramach.
Budżety roczne na budowę bolidu i całe działanie zespołu wahają się w przedziale od stu do nawet pięciuset milionów dolarów rocznie, lecz od obecnego sezonu zostają one ograniczone do około 150 milionów dolarów, aby wyrównać stawkę. Cały bolid F1 jest niezwykle skomplikowaną konstrukcją i składa się z kilkunastu, jak nie kilkudziesięciu części, które muszą idealnie współpracować, by wyprodukować jak największą siłę docisku, przy jednoczesnym nie spowalnianiu auta na prostych, a, także być w stanie jak najlepiej hamować.
Wszystko to po to by zyskać choćby jak najmniejszą przewagę, gdyż w Formule 1 sekunda straty na okrążeniu to niemalże wieczność. Polecam zainteresowanie się tym sportem, gdyż ma w sobie najszybsze auta, ciekawą walkę i wyśmienitą oprawę wizualną.
Czarny sport zwany żużlem
Pora na przejście z ogromnych czterokołowych otwartych bolidów na jednoślady, które technologicznie mogą być mniej zaawansowane niż te sprzed kilkudziesięciu lat. Potrafią one jednak rozpędzić się do stu kilometrów na godzinę w mniej niż dwie sekundy, a prędkości osiągane przez żuzlowców sięgają do ponad stu dwudziestu kilometrów na godzinę. Rajderzy jak nazywa się sportowców, którzy uprawiają te dyscyplinę na swoich jednośladach poruszają się po owalu i skręcają tylko w lewo, lecz dzieje się to dzięki odpowiedniemu balansowi ciała i utrzymania prędkości w łuku przy skręcie kierownicy w prawo.
Działa to na podobnej zasadzie jak w driftingu. Owale są tworzone przy użyciu nawierzchni z żużlu, granitu, granulowanej cegły, lub jakiegokolwiek sypkiego materiału. Daje to duże możliwości kosmetyki toru, tak by był on przyczepny i pozwalał na utrzymanie dużych prędkości w łukach, lub był dość twardy, co wpływa na wymaganą technikę jazdy, gdyż możliwości skrętne są nieco ograniczone. Motocykle są niezwykle proste w budowie i składają się zaledwie z kilku części. Ich waga musi wynosić minimum 77 kilogramów, a silnik ma ograniczoną pojemność do pięciuset centymetrów sześciennych.
Tylne opony muszą posiadać homolagacje FIM, a wszelka ingerencja w nie jest niedozwolona. Układ wydechowy musi być tak stworzony, by ograniczał głośność motocykla do dziewięciesięciu ośmiu decybeli. Używanym paliwem jest metanol, a zazwyczaj dwulitrowy zbiornik wystarcza na przejechanie sześciu okrążeń, czyli wyjazd na tor, bieg składający się z czterech kółek oraz powrót do parku maszyn. Pozostałe części to sprzęgło, łańcuszek sprzęgłowy, gaźnik, zapłon, rama, która pełni funkcję magistrali olejowej, a, także zamontowany za tylnym kołem deflektor mający spełnić rolę błotnika.
Do jednego biegu podchodzi czterech żużlowców i kolory ich kasków różnią się w zależności od zawodów. W wypadku drużynowych rywalizacji gospodarze startują w kaskach czerwonym i niebieskim, a goście w białym i żółtym. W wypadku zawodów indywidualnych kolor zależy od pola i od wewnętrznej przydziela się kolejno kolory: czerwony, niebieski, biały oraz żółty.
Szaleńcy jadący na pełnym gazie przez las: rajdy samochodowe
Pora na jedną z najbardziej niebezpiecznych kategorii, a mowa o rajdach samochodowych. W przeciwieństwie do poprzednich sportów tutaj nie rywalizuje się bezpośrednio z innymi kierowcami, a na stoperze. Cały rajd samochodowy składa się z wyznaczonej liczby odcinków i wygra ten, którego łączny czas przejechania wszystkich odcinków będzie najszybszy.
Jest to sport niesamowicie niebezpieczny, gdyż kierowcy jeżdżą niejednokrotnie z prędkościami przekraczającymi dwieście kilometrów na godzinę przez lasy, czy tuż przy zboczach klifów, gdzie jeden zły ruch i jedno zawahanie może doprowadzić do tragicznego wypadku. Kolejną różnicą jest to, że dobry kierowca nie jest najważniejszy. Nawet najlepszy rajdowiec świata nie poradzi sobie bez dobrego pilota na fotelu pasażera.
Pilot przygotowuje notatki dotyczące każdego odcinka i mówi kierowcy z jakimi zakrętami będzie zaraz się zmagał, dzięki czemu ten może się do nich odpowiednio przygotować. Bez dobrego pilota nie ma szans na sukces i potwierdzają to wszystkie historie, które zawierały zmianę swojego pilota na przykład tuż przed rozpoczęciem rajdowego sezonu.
Kierowcy w rajdach rywalizują o mistrzostwo świata w serii WRC. Tam ścigają się najlepsze samochody z takich marek jak Toyota, Hyundai oraz Ford. Istnieją, także mistrzostwa świata WRC2 oraz 3, które są przeznaczone dla aut drugiej klasy produkowanych przez Skodę, Citroena, Volkswagena, Hyundaia czy Forda. Mistrzem WRC2 kilka lat temu był Polak, Robert Kubica, a o laury w WRC3 walczy aktualnie inny rodak, Kajetan Kajetanowicz.
Gokarty, zabawa dla każdego
Pora przejść do bardziej luźnej formy motorsportu. Tak, naturalnie są poważne serie i mistrzostwa dla kierowców, którzy ścigają się gokartami. Są to jednak serie dla tych, którzy rozpoczynają swoją drogę z poważnym motorsportem, bądź dla starszych entuzjastów. Jest tak dlatego, że rozmiary gokarta pozwalają na prowadzenie go nawet przez kilkuletnie dzieci, które chcą stawiać swoje pierwsze kroki w sporcie motorowym.
Gokarty to małe pojazdy zasilane silnikami o niewielkiej mocy, lecz z racji na niską wagę potrafią osiągać spore prędkości, a, także dobrze składać się w zakręty z racji na bardzo małą wielkość. Gokartami może pościgać się każdy, wystarczy znaleźć tor, który oferuje takie jazdy w swojej okolicy. O gokart, kominiarkę i kask zadba już obsługa toru, a chętni będą mogli poczuć się jak kierowca wyścigowy.
Wiele torów oferuje na przykład wypożyczenie toru na przeprowadzenie mini zawodów dla dużej grupy. W ten sposób można złożyć się wraz ze znajomymi i na przykład w pełnym formacie weekendu wyścigowego zawierającym trening, kwalifikacje i wyścig wyłonić najlepszego kierowcę.
Twoja ocena artykułu: Dokonaj oceny przyciskiem |
library_books Jaki rower warto kupić? » | |
library_books Pojazdy napędzane elektryką » | |
library_books Napęd hybrydowy w samochodach » |